søndag den 28. november 2010

Blade slår igen, Tim Bowler


Forlag: Høst & Søn
Oversætter: Kim Langer

Blade slår igen er sjette bog i serien om Blade, der bor i den temmelig hårde by Bæstet.

Bogen begynder med tju bang, og Blade har kidnappet en dreng ved navn Damien. Lord H's søn. For sønnen vil Blade have, at Lord H afleverer pigen Jaz til politiet, så hun kommer i sikkerhed.

Derefter tager handlingen endnu mere fart, mens Blade hurtigt og forholdsvist let lægger et net ud, som i sidste ende (det ved vi ikke endnu) skal vælte Lort H ned fra sin trone af magt.

Jeg har ikke læst andre bøger om Blade, og det var virkelig en stor hæmsko i begyndelsen, fordi sproget er proppet med hjemmelavede slangudtryk, mærkelige øgenavne og besynderlige stednavne.

Efter noget læsning kunne jeg finde rundt i sproget, men jeg må indrømme, at jeg aldrig kom til at holde af det. Det virkede alt for afhugget for mig. Jeg forstår godt det billede, forfatteren forsøger at skabe med det sproglige staccato, men jeg synes, at alle de afsnuppede sætninger og enkeltstående ord forstyrrer læseoplevelsen.

Til gengæld formoder jeg, at læsere, der er inde i Blades univers, ikke bliver skuffede, for stilen er meget sikker og 120% gennemført. Så hvis man kunne lide de første 5 bøger, vil jeg gætte på at denne sjette bog, også falder i éns smag.


Tim Bowler er en af englands mest anerkendte ungdomsforfattere, han har vundet et hav af priser bl.a. The Carnegie Medal og the UK award for Children's Literature. Han er blevet kaldt "Den psykologiske thrillers mester."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar